Jak bezlepkově zahušťovat jídla?

Už nějakou dobu nad tímto příspěvkem přemýšlím. Jedním ze standardních procesů při vaření je zahušťování jídel. A nejběžnější způsob je zahušťování bílou lepkovou moukou.

Krom toho, že lepek ve spojení se škrobem, rozvařený na kaši je pro naše střeva skutečným trestem, ani chuť výsledného pokrmu není nic moc. I když je spousta z nás na tu konzistenci zvyklá.

Na druhou stranu se nabízí nezahušťovat vůbec. U některých jídel to není problém. Omáčka však může být významným nositelem chuti a zároveň některá zahušťovadla mohou pokrm zjemnit a dodat mu lepší chuť.

Navíc, pokud zvolíme dobrou alternativu, může být i z výživového hlediska zahuštění přínosem.

Já osobně jsem dospěl ke třem základním způsobům, jak toto řešit a až na výjimky je používám ve většině pokrmů.

 

1. Způsob – pohanková mouka

Pohanková mouka je přirozeně bezlepková a je běžně dostupná. Cenově se však pohybuje dost jinde, než mouka pšeničná. Proto je určitě minimálně na zahušťování dobré naučit se dělat si ji doma. Stačí koupit na váhu pohankové kroupy nebo lámanku, dát trochu do kávového mixéru a na pár sekund zmáčknout tlačítko.

Chuť  a konzistence je pak docela blízko pšeničné mouce, ovšem bez nepříjemného lepkového podtónu.

Hodí se do guláše, chilli sin carne, boršče a podobných jídel.

 

2. Způsob – pšeničný škrob

Samotný škrob ze pšenice je dobrá alternativa ke škrobu bramborovému. Původně jsem ho získával jako vedlejší produkt při výrobě seitanu. Ovšem v současné době je tomu spíše naopak. Vymývám z těsta škrob, ten uschovávám a samotný seitan raději daruji někomu jinému.  Vzhledem k ceně kila mouky získáte tunu škrobu za pakatel.

Hodí se do asijských jídel ala „Čína“, zahušťování polévek nebo třeba na zjemnění hrachové kaše.

 

3. Způsob – semínková pasta/smetana

K některým receptům prostě potřebujete smetanu. Nemusí tam být, pravda. Ale nikdy to nebude ono. Třeba taková houbová omáčka, indické kari nebo stroganoff.

Pokud jako já odmítáte tu z mléka, tak nejspíše skončíte u sójového výrobku. Což také nepovažuji za dobrou variantu. Trochu lepší jsou novinky jako smetana z ovsa a podobně. Tam ovšem zase není příliš příznivá cena. Proto si vše vyrábím sám doma. Ze semínek.

Postačí již zmiňovaný mlýnek na kávu a semena sezamu nebo slunečnice. Jsou cenově dostupná a výživově jsou to superpotraviny.  Po chvilce mixování je rozemelete na prášek a s troškou vody po chvilce míchání získáte krém nebo smetanu. Tu pak stačí přidat do pokrmu a promíchat, ideálně na úplný závěr. Aby se co nejméně živin poničilo vařením. Komu by se nechtělo nebo by neměl možnost vyrábět smetanu doma, koupí si sezamovou pastu – tahini a bude postupovat stejně.

 

Na závěr 

Kombinujte. Já to tak dělám a funguje to skvěle. Kombinací těchto 3 různých zahušťovadel vytvořím jakoukoli potřebnou konzistenci jídla. Hrajte si a zkoušejte. Ochutnejte a položte si otázku. Chtělo by to více sušší moučné chuti? Více mokřejšího škrobu? Nebo jemné smetanové?

Dobrou chuť :)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *