Jáhly jako chutná příloha 5x jinak

V poslední době se u svého vaření občas setkávám s překvapivou pochvalou jáhlové přílohy. Něco ve smyslu: „nečekal bych, že se tohle dá uvařit poživatelně, neřkuli chutně“. Je vidět, že původně tradiční surovina na našich stolech zmizela zcela z naší kuchyně.

Přitom je to škoda, protože jáhly jsou velmi zdravou, hodnotnou a chutnou potravinou. Obsahují přehršel minerálů, vitamínů, bílkovin a jsou zásadotvorné. Jen je potřeba s nimi umět pracovat. Proto jsem se rozhodl napsat tento článek, kde chci popsat pět druhů úprav jáhel jako přílohu ke slaným jídlům. Tak pojďme s chutí na to.

 

1. Jáhlový pilaf

Pro všechny úpravy je potřeba surovinu nejprve proprat v horké vodě, aby se zbavila hořké chuti. Platí to i v případě pilafu. Tato úprava spočívá ve vaření přílohy se zeleninou, solí a trochou oleje. Klasicky se tak připravuje rýže. Já používám kombinaci – cibule a stroužek česneku na kousky, trochu mrkve a olivový olej. Vody by mělo být tolik, aby se všechna vyvařila a jáhly tak mohly nasáknout chutí vývaru (pokud se vyvařila a jáhly nejsou měkké – dolijte). Také se dá jako všechny zde zmíněné úpravy přibarvit trochou kurkumy.

 

2. Jáhlový kuskus

Velice rychlá, snadná a chutná náhrada tradičního kuskusu. Ten se vyrábí z klasické pšeničné krupice. Je výborný jako příloha k arabským jídlům, jako je třeba Tajin. V podstatě stačí uvařit proprané jáhly ve velkém množství vody. Ve vodě se rozmočí škrob a v ní budou plavat jemné kousky jáhel. Přidáme ještě trochu studené vody, promícháme a vodu přes cedník slijeme. Pokud nejsou jáhly pěkně jemné a sypké, propláchneme podruhé.

 

3. Jáhlová kaše

Jedná se v podstatě o opak předchozího receptu. Zde se naopak v dostatečném množství vody pokusíme jáhly zcela rozvařit. Pokud nám voda dojde, přidáme další. V závislosti na intenzitě vaření to trvá asi 15 minut. Velice se mi osvědčilo na závěr přidat trochu jáhlové mouky rozmíchané v troše vody a chvíli povařit. Kaše se tím zjemní.  Také je možno přidat ještě nějakou rostlinnou smetanu, ideálně ze semínek.

Výsledný pokrm nemusí být samozřejmě jen příloha naslano, jedná se o skvělou snídani a svačinku nasladko.

 

4. Jáhlové placky

Placky se dají dělat v zásadě dvěma způsoby. Buď uvařené jáhly smícháme s moukou (já používám pohankovou), vodou a solí a pak na rozpálený tuk lijeme řídké těsto. Nebo si uděláme těsto z mixu jáhlové a pohankové mouky. Samozřejmostí je dochucení placek, krom zmíněné kurkumy a trošky pepře lze přidat česnek, hořčici nebo chilli.

Velmi se vyplatí dělat si jáhlovou (i pohankovou a další) mouku doma ze surovin koupených na váhu. Postačí mlýnek na kávu a troška trpělivosti

 

5. Jáhlové knedlíky

Pro knedlík si buď uvaříme jáhly ve vodě nebo samozřejmě můžeme recyklovat nedojedenou přílohu z předchozího dne (na to jsou dobré i zmíněné placky). Studené uvařené jáhly dáme do misky, osolíme a přidáme ovesnou mouku (také se dá krásně a levně vyrábět doma). Postupně uhněteme tuhé těsto, ze kterého utvoříme knedlík podlouhého tvaru (ale lze samozřejmě i třeba kuličky jako škubánky).

Zkoušel jsem vařit přímo ve vodě, ale daleko více se mi osvědčilo dát jen na pět minut vařit do páry. Někomu se může také hodit obalit před vařením knedlík v troše ovesné mouky.

 

To je asi vše. Pokud zde postrádáte údaj o tom jak dlouho přesně co vařit, tak bude zklamáni. Jsem zvyklý zkoušet a ochutnávat pokrm. Připadá mi to jako metoda daleko jednodušší a spolehlivější.

Snad vás něco z článku inspirovalo a obohatilo váš jídelníček. Dobrou chuť!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *